compilation reviews

De hoogtepunten van ADE zijn niet de grote jongens
Dance// Amsterdam Dance Event 2013

- Rolinde Hoorntje

In NRC Next (NL), Maandag 21 Oktober 2013, page 24.

Download PDF scan of full article: nrcnext131021.pdf

Afgelopen week was de achttiende editie van Amsterdam DANCE Event // Tiësto trok veertigduizend man naar de ZIGGO DOME, Hardwell werd gekozen tot 'beste dj' // En nu door naar de ECHTE hoogtepunten

Hij werd in de wandelgangel al getipt als dé grote kanshebber. Donderdag ging een documentaire over zijn leven in première en collega-dj Tiësto kondigde vrijdag tijdens zijn eigen show in de Ziggo Dome al aan dat een stadsgenoot de beste dj ter wereld ging worden: Hardwell. De verkiezing die dit jaar op zaterdag in de RAI plaatsvond, is altijd een dankbaar nieuwshaakje voor journalisten. De bested dj ter wereld bekt lekker, en dat het in prktijk om een publiciteitspoll gaat, niet om een vakjuryprijs, ach, een kniesoor die daarom maalt.

Massa is kassa. En dus waren er veel grote Nederlandse namen op de achttiende editie van Amsterdam Dance Event (ADE). De grootste converentie voor elektronische muziek speelde zich afgelopen week af in amsterdam en trok in totaal 300.000 festivalbezoekers naar de hoofdstad. Tiësto was voor het eerst in jaren terug op ADE en trad samen met Calvin Harris op in de Ziggo Dome. Afrojack, vorig jaar nog in Paradiso, trad nu op met onder meer Sidney Samson in The Sand. De grote namen die op vrijdag de grote podia overnamen, zijn vooral groot in volume. Daarbij vergeleken is winnaar Hardwell nog een kleine jongen. Dit jaar konden drieduizend man luisteren naar zijn EDM (Electronic Dance Music): een trancy refreintje, met vrolijke synths, dat opbouwt naar een 'bass' drop, zodat de zaal na iedere acht maten weer weet waar het aan toe is: knallen.

Maar dance is meer dan de stadionhouse richting hardstyle die nu populair is in de Verenigde Staten. De echte hoogtepunten van ADE speelden zich af in kleinere zalen, voor een bescheiden publiek. Hieronder vijf hoogtepunten om terug te luisteren of nog eens live te gaan zien.

(photo by de fotomeisjes)

#1. DJ Sprinkles

Met kop en schoulders de beste dj-set van deze editie was die van Terre Thaemlitz, ofwel Dj Sprinkles, zaterdagavond in Trouw. Langzame, sobere house, met een droevige ondertoon. De deinende herhalingen nodigdenhet publiek uit om in de muziek op te gaan, in plaats van dat hen 'claps' of 'drops' werden opgedrongen. Sprinkles draaide eigen werk zoals 'Grand Central Part 1', van het bejubelde album Midtown 120 Blues (2009, Mule Musiq) en veel andere oude platen waarin het woordje 'jack' regelmatig voorbijkwam - een referentie naar een stijl binnen de Chicago house eind jaren tachtig. Na een lange opbouw mondde Sprinkles' set uit in steviger, meer drijvende tracks waarbij het publiek niet anders kon doen dan voluit mee te bewegen zoals de gedrongen man met het brilletje achter de draaitafels zelf.
Vrijdag 25 oktober te zien in Oval Space, London, zie comatonse.com

#2. Patrice Bäumel

[...]